Praktik

Godmorgon. Jag vaknade och va kissenödig som vanligt, trodde att klockan va någonstans mellan 6-8. Men nej, den va 11.45.. Har sovit i nästan 12 timmar och jag är ändå trött.

De senaste dagarna har jag funderat mycket på skolan, mitt val av yrke, framtiden. Häromdan när jag var mindre positiv till allt i världen undrade jag en stund varför jag gör så här mot mig själv, det är ingen dans på rosor att jobba med människor. Nu det senaste har mina tankar fastnat på praktiken. För det första har jag ingen aning om vart jag vill praktisera, man vill ju prova på allt! Jag är nyfiken på hur socialtjänsten fungerar men även där måste jag ju välja en inriktning antagligen (barn/fam, ungd, missbruk typ?) eller om man bara blir placerad på en avdelning där det finns plats. Det allra värsta är nog att jag inte har en aning om alla ställen som är aktuella att praktisera på, jag har fortfarande inte riktigt fattat vart en socionom kan vara, förutom på soc såklart.

Sen finns det ett stort problem till; i vilken del av Sverige ska man praktisera?? Ska jag göra praktiken här i Alingsås så jag har nära till vänner och familj i 8 månader? Plus att jag får lära mig hur det fungerar i denna stan om jag sen ska flytta tillbaka och då har lättare att få jobb där. Men, jag måste fortfarande betala hyran i Örebro eftersom det känns en aning meningslöst att säga upp den, hitta någonstans att ställa alla grejer i 8 månader och sen hitta en ny lägenhet.. Jag är dessutom tveksam till om jag orkar bo hemma med familjen i 8 månader, bara dessa 3 har varit påfrestande. Man blir ju van vid att vara själv..
Om jag gör praktiken i Örebro behöver jag inte betala hyra för en lägenhet jag inte är i, jag kan vara hemma mycket. Men om alla andra väljer att göra sin praktik i deras hemstäder blir det väldigt ensamt? Om man nu jobbar måndag-fredag så blir det bara ledig lördag-söndag och jag lär ju inte åka hem varje helg?

Det är svårt. Tyvärr kan ju ingen annan än jag välja hur jag ska göra..

Kommentarer
Postat av: Anna

Det är ingen dans att jobba med människor som befinner sig i olika kriser men om man brinner för det och det känns meningsfullt så är det väldigt intressant och givande tror jag.

Ta reda på om du brinner för det, om inte kanske du valt fel:)

2009-08-21 @ 13:37:03
URL: http://inommig.blogg.se/
Postat av: Sanna Rosvall

Ja absolut, men även om man brinner för det så är det är väldigt svårt jobb oavsett hur stark man är. Man vet nog inte om man valt fel förrän man kommer ut och får jobba och märker om man pallar eller inte.

2009-08-21 @ 22:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0