Helt slut


Önskar att jag hade energi till att berätta om kvällen men det har jag inte riktigt. Kan kort säga att jag är sjukt besviken på mänskligheten rent allmänt. JA det är vinter, JA det är kallt, ÄR det en nyhet? Skitsynd att så många valde att inte komma på grund av snö, KLENT helt ärligt.

Jag är iaf glad att jag va där, många bra tal från b.la. Röda Korsets ungdomsförbund, En reporter från Nerikes Allehanda och lite olika representanter för de politiska partierna.

Vi frös arslet av oss och det va få som orkade vara kvar tills det va slut. Ska bli kul att höra hur det gick för andra grupper i andra städer, om det fanns mer engagemang där eller om vädret var ett så otroligt hinder.

Jag höll iaf ett tal som jag slängde ihop uppe hos tjejerna i eftermiddags, fick spontanändra lite för att jag sen tyckte att jag tagit med lite onödigt och satt det i fel ordning. Så går det när man är stressad och skriver en kladd som man sen inte orkar ändra. Nu låter det som att jag försöker försvara mig för eventuell kritik, så är det inte alls utan jag försöker mest förmedla att jag tyckte jag fick fram det viktiga. Och det va kul! Grymt skönt att det inte kändes jobbigt att tala mitt på torget inför okända människor.
Här är talet för er intresserade:

Den 9 November, natten till den 10 November 1938 började en förintelse som mördade över 6 miljoner judar, denna natt brändes hus ner och butiksfönster krossades. Allt glas från de krossade rutorna la sig som istappar i snön och genom månens sken såg det ut som små kristaller, därav kallas detta av många kristallnatten.


Vi tycker det är otroligt viktigt att uppmärksamma denna del av historien då vi även idag ser mycket rasism i vårat samhälle, inte minst i den politiska arenan på senaste tiden. Vi får inte glömma historien, vi får inte glömma vad rasistiska tankar kan åstadkomma när de mobiliseras och organiserar sig.


Ungdom mot rasism genomförde i våras en enkätundersökning med 675 ungdomar i åldern 12-20 år från hela landet, där de ställde frågor om bland annat skolans likabehandlingsplan, rasism, främlingsfientlighet, dess uttryck i vardagen och om eleven själv eller någon i dennes närhet har blivit utsatt för rasism.


Vid granskningen av alla svar framkom tydligt att man pratar alldeles för lite om rasism i skolan och problemet borde uppmärksammas. Liklabehandlingplaner ska enligt lag finnas på varje skola som ett levande verktyg i det dagliga arbetet för att undvika att människor mobbas, trakasseras eller kränkas på grund av etnisk tillhörighet, kön, religion  Långt över hälften av ungdomarna visste inte vad en likabehandlingplan var, om den fanns på skolan eller vad den handlade om.


Ungdomarna hade även svårt att besvara vad rasism och främlingsfientlighet är, dock uppgav 62 % av respondenterna att de direkt eller indirekt upplever rasism i vardagen. Ungdomarna uppger att de möter rasism på väldigt allmänna platser såsom på bussen, i skolan eller i kön i mataffären. En del av ungdomarna har svarat att rasism finns överallt och att den har olika skepnader.


Rasismen är väldigt närvarande i vårat samhälle idag, bland alla människor oavsett ålder, kön eller etnisk tillhörighet. Vi på Ungdom Mot Rasism anser att detta är ett stort samhälleligt problem som vi som medmänniskor behöver motarbeta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0