Sova?


Fortfarande ganska trött, lite piggare än förut men ändå.
Nu är frågan; ska jag lägga mig och läsa kurslitteratur eller skönlitteratur? Började läsa "Män som hatar kvinnor" för ett tag sen men sen blev den överkörd av plugg. Borde läsa kurslitteratur. Tror jag tar med kurslitteraturen till sovrummet och börjar med den iaf...

Känner mig tom i skallen idag. Många tankar som känns som våta bomullstussar som vidgat ut sig så huvudet nästan sprängs.

Missbruk är något som kan stanna och cirkulera runt i mitt huvud flera dagar i sträck. Eftersom jag är en person som alltid vill lösa saker så handlar tankarna mest om det. identifiera problem är inte så svårt, men hur de ska lösas och funka bra på lång sikt är desto svårare.

Jag, som så många andra, tror på en kombination av erfarna/nyktra missbrukare och professionella socialarbetare som jobbar tillsammans. Det kan motverka missbrukares, i vissa fall väl grundade, tankar om oförstående socialarbetare som aldrig ens rört droger och "inte vet vad de pratar om" och ge större möjlighet till fungerande insatser som håller.

Problemet är dock att utbildning ofta krävs nu för tiden, det är ett hinder. Samtidigt finns det många som motverkar denna sorts arbetsteam, de tycker inte att före detta missbrukare har inom yrket att göra, jag anser att de har väldigt fel. De om några kan ju förstå hur klienterna har det och vad de behöver. Tillsammans med en professionell socialarbetare borde det vara det maximala stödet. Så tänker jag. Så tänker många. Varför är det inte så?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0