Självinsikt

Självinsikt är något underligt. En människa som inte har det är oftast väldigt omogen och svår att få en djup kontakt med, anser jag, men en person som har för mycket självinsikt är inte heller bra. Jag tror jag har för mycket, jag analyserar mig själv i alla situationer och tänker på vad jag gör, hur jag gör det och hur det kan uppfattas - uppfattades det som jag menade? varför gör jag så? jag borde inte göra så, jag borde göra si för det är sån jag är.

Det är bra att gå utanför sig själv och tänka på vad, hur och när man gör saker, annars kan man aldrig utvecklas om man inte ser sig själv. Det är nog därför jag är smått besatt av att skriva dagbok/blogg och älskar att läsa det i efterhand. Som exempelvis bloggen från lunarstorm som jag kolla på igår och sparade de sista inläggen därifrån så är det väldigt lärorikt för mig själv att se mig själv från "andras håll" om man nu kan säga så. Det sparade dokumentet från den dagboken är 202 sidor i Word och det är inlägg ifrån 2001. Fatta hur kul, kommer inte ens ihåg hälften av vad som hänt och ibland förstår man inte vad man menat med vissa saker men brutalt ärlig och öppen som jag var så är det mest klarspråk.

Det roligaste är att man ser utvecklingen och genom att läsa sina egna ord och känslor är det lättare att se sina egna fel och brister.

Eftersom jag oftast inte vill prata med någon när jag är riktigt arg så brukar jag skriva, vilket har lett till att jag har väldigt många papper överallt i hemmet där jag skrivit ner alla tankar och ännu mer word-dokument på båda datorerna lite här och var. Vissa sparas inte, då jag bara skriver de hemska saker jag aldrig skulle vilja att någon visste och sen slängs det. Andra saker sparas, just för att jag vill kunna gå tillbaka till den känslan.Som med mitt ex, har nog aldrig skrivit så mycket, bloggar på nätet, en blogg på hårddisken och oräkneligt många lappar i olika block. Men tack vare dem är jag inte samma person längre, och tack vare dem kan jag se vad jag gjorde fel och undvika de felen, hoppas jag iaf.

Nu ska jag läsa lite mer, hamnade i mitten av mitt och Daniels förhållande iaf, det står mest "Jag älskar dig Bubben, du är mitt allt och jag vill aldrig leva utan dig" men det är ändå kul. Haha.

Snart blir det sängen, skola imorgon och sen kanske gratis buffé på kvällen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0