Fildelning

Jag är förvirrad.. Vad gäller och inte?

Enligt Metro:

    Förslag mot fildelning

  • Lagrådet gav i oktober klartecken för regeringens förslag.
  • En upphovsrättsinnehavare kan gå till domstol och begära ut IP-nummer.
  • Uppgiften kan användas för att skicka ut påpekande, kravbrev och driva rättslig process.
  • Förslaget går längre än EU-direktivet, som säger att informationen kan begäras ut i samband med rättegång.
  • Lagrådet skulle helst sett ett fylligare underlag om betydelsen för den personliga integriteten.
  • Propositionen ska läggas fram i november och träda i kraft den 1 april.
  • Förslaget har ett starkt stöd från musik, film och bokbranschen. 


Så den har gått igenom och börja gälla 1 april. Och den innebär att en upphovrättsinnehavare kan begära ut IP-nummer genom att gå till domstol. Vilket i sin tur betyder vääldigt mycket arbete för alla upphovrättsinnehavare. Det finns för lite resurser överallt men detta ska det finnas resurser till? En lång debatt pågår om detta och vi får väl se vad som händer...

Den intressanta frågan i nuläget är: vart går gränsen för att de blir tillräckligt förbannade och söker upp någon som laddat ner? Kommer de ta varje person de hittar eller kommer de koncetrera sig på de som laddar upp och ner som galningar? Det ska bli intressant att se hur detta ter sig faktiskt. Jag blir lite nojig när man läser att de gett sig på individer som inte laddat ner eller upp särskilt mycket men som de ändå gått in hos och sökt igenom deras hem typ, både jag och Maria garvade åt tanken att de skulle komma till mitt eller hennes hem, AJ hade plånboken sagt. Eller det hade inrättats en stoor skuld hos kronofogden snarare. Fy fabian.

Jag tror jag ligger lågt ett tag för att se hur det utvecklas... Efter 1 april vill säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0