Socionom


Att läsa till socionom är inte alltid lätt, inte att vara en heller i alla lägen verkar det som. Efter att ha läst Absolut socialarbetare (Göran Odbratt) fick man mycket insyn i hur det fungerar och vad socialarbetarna själva tycker och känner. Det som mest fångade min uppmärksamhet var slutet av boken då det diskuterades om yrket i sociala sammanhang. När intervjupersonerna pratar om kalas, krogen eller andra tillställning och situationer då man träffar människor som privatperson berättar många att när de berättar om vad de jobbar med så dör samtalen ofta, folk säger "jahaja..." typ.

Jag känner samma sak nu när jag bara läser till det, de flesta undrar vad det ens är och när man säger "jamen man kan typ jobba som socialsekreterare/soc-tant, kurator och annat socialt arbete" så reagerar det flesta på samma sätt och det känns som att man måste försvara det man läser till.

När jag läser bloggar som Fattigbloggen så kan jag förstå varför folk har den uppfattningen de har, jag har själv tyckt att socialtjänsten är skit och ingenting, kan fortfarande tycka det i vissa sammanhang, men nu ser jag det ur ett helt annat perspektiv och klarar inte av program som janne josefssons skildring av fallet Louise, Debbat eller granskning, vad det nu heter, som är allt annat än objektiva och tar ingen hänsyn till sekretess och liknande.

Det finns många dåliga socialarbetare, inom socialtjänsten och andra områden. Men mest viktigt är att det finns de som är otroligt bra på sitt jobb och hjälper många människor som inte kan hjäpa sig själva. Ibland önskar jag att folk är mer öppna i sinnet och reflekterar innan de häver ur sig saker de inte vet något om, men det är sådana vi är, jag är likadan när jag hör något dåligt om något eller någon. Får jag höra att någon gjort något förjävligt mot någon annan så tar det inte många sekunder innan jag säger "vilken jävla idiot", "vad är det för fel på människor?" och liknande. Man är snabb på att dömma och skapa en bild. Efter uppmärksammade fall som Louise kan man förstå att folk har den inställningen de har.

Men å andra sidan, hur hade det varit om inte socialtjänsten fanns?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0